SENARAI HITAM – MENGHITAMKAN POTENSI BESAR MELAYURAYA TERPELAJAR

DATO’ AZIZAN YAAKOB - MELAYURAYA DAILY

Langkah menyenarai hitamkan nama para lepasan institusi pengajian tinggi yang belum membayar balik pinjaman pelajar bukanlah satu pilihan tepat kerana ia membunuh potensi bumiputra terpelajar. Pilihan jalan singkat itu memudharatkan suasana pembiakan golongan berpotensi negara.

Lebih mengaibkan saban minggu nama-nama mereka terpapar didada akhbar perdana. Mana-mana yang belum terpapar namanya berdebar-debar jantung. Mereka dibilang sebagai orang yang disekat keluar negara oleh Jabatan imigresen sebaris dengan mereka-mereka yang muflis, jenayah, pelari cukai dll.

Wajar disedari bahawa mereka yang meminjam untuk mengaji di IPT adalah anak-anak bumiputra yang miskin, kurang mampu menampung yuran dan kos-kos lain untuk pembelajaran. Pinjaman itu dibuat atas nama mereka kerana desakan ibu bapa atau penjaga yang diberi ruang, malah ditawar untuk meminjam oleh kerajaan.

Polisi ‘menyapu arang’ ini tidak membuat pertimbangan bahawa ejensi bertindak kasar sendirian melainkan mendapat restu yang lebih atas untuk dilaksanakan. Namun demikian, tidak boleh dipinggirkan pendapat bahawa ia satu pemikiran ejensi itu kerana merasa panik dan bertemu jalan buntu.

Ingatan masih segar sekitar awal 1990an atau hujung 1980an, apabila Dasar Tun Dr.Mahathir sedang ghairah melaksanakan dasar pengswastaan bagi melepaskan tanggungan kerajaan yang terlalu besar serta perubahan untuk meningkatkan produktiviti maka sibuk jugalah bapak-bapak menteri mengemukakan cadangan ejensi-ejensi dibawah kementerian masing-masing untuk diswastakan. Satu istilah lain digunakan agak manis iaitu ‘dikoperatkan’.

Sebelum dikoperatkan semua pengurusan IPTA ditanggung oleh kerajaan seperti sekolah bantuan penuh kerajaan sekarang. Gaji kakitangan, utility, bangunan dan lain-lain biaya dibawah bajet kementerian pelajaran. Mahasiswa belajar secara percuma dan biasiswa kecil hanya sebagai wang saku sahaja. Bagaimanapun kerajaan terbeban besar menanggung pekej pelajar keluar negara jumlahnya sangat ramai serta pengaliran wang keluar negara berbilion ringgit setiap tahun, pengalaman yang memeritkan.

Menteri Pelajaran pada ketika itu mempunyai iltizam untuk mengangkat taraf IPTA ketahap ‘global standard’ dan berhasrat untuk menjadikan pendidikan sebagai industri sekurang-kurangnya hub-pendidikan diperingkat Asia. Jika IPTA bergantung kepada kerajaan, visinya itu sukar dicapai maka lahirlah formula baru bahawa semua peruntukan pengurusan IPTA dalam bajet tahunan Kementerian Pelajaran diagihkan kepada pelajar dalam bentuk biasiswa. IPTA mengenakan bayaran atau yuran daripada pelajar sebagai sumber pendapatan. IPTA diberi kuasa otonomi menguruskan IPTA dibawah seliaan kerajaan. Peringkat awal IPTA diberi geran sebagai pelincir. Konsep ‘enam tolak enam- licin’. Pelajar mendapat biasiswa – bayar yuran pengajian IPTA jana pendapatan- bayar gaji, utility dan pengurusan. Peruntukan kerajaan disalurkan kepada sebuah badan yang ditubuhkan iaitu PTPTN yang dikawal oleh Kementerian Pelajaran. Permohonan pelajar diproses dan ditimbang kelulusan oleh tabung ini.

Pada peringkat pertumbuhan, dasar ini berjalan baik. Lama kelamaan kerajaan tidak lagi menyediakan bajet itu didalam belanjawan tahunan negara. PTPTN putus bekalan. Begitu juga MARA. PTPTN mengambil langkah meminjam dari mana-mana GLC atau KWSP dll. Namun demikian tidak mencukupi juga. Akhirnya polisi ‘korek balik’ daripada peminjam lebih digiatkan. Jika tidak, modal tidak berpusing. Lantaran itu berlakulah ‘korek, papar, hitam dan sekat’.

POLISI KOREK- PAPAR- HITAM DAN SEKAT

Idea membuat polisi yang mudah ini tidak memerlukan kebijaksanaan yang luar biasa atau ‘outbox thinking’. Ia bukanlah satu lonjakan tinggi pemikiran sebuah bangsa besar. Melayuraya wajar berfikiran besar dan luar biasa. Tidakkah ejensi berkenaan membuat survey dimana mereka berada sekarang? Apakah mereka sudah mempunyai pekerjaan tetap atau menyertai bidang perniagaan dan keusahawanan?. Jika mereka tidak mempunyai pekerjaan bagaimana mereka boleh membayar?. Apakah sukar mencari mereka yang hilang sedangkan maklumat lengkap ibu-bapa, penjaga serta nama-nama untuk rujukan lengkap didalam borang permohonan?. Tidakkah ejensi bergerak atas maklumat sebaliknyanya mengamalkan pendekatan purba?.

Dengan menyenarai hitamkan mereka dapatkah potensi berkembang?. Institusi kewangan mana tidak jijik melihat mereka tampil untuk memohon pinjaman bagi memulakan atau mengembangkan perniagaan?. Negara manakah mereka boleh melihat peluang bisnes jika disempadan negara sudah tersekat?. Sedangkan kita bercakap tentang golbalisasi. Bukankah lepasan IPT menjadi mangsa dan bertaraf muflis dalam usia muda dan terpelajar?.

Golongan terpelajar adalah kumpulan berpengaruh, pemimpin pendapat serta luas rangkaian. PM Najib tentu tidak mengizinkan golongan ‘gila kePutrajaya’ berura-ura untuk berjanji menghapuskan pinjaman pelajar lepasan IPTA dalam manifesto mereka PRU 13. Mereka akan membuat apa sahaja janji untuk melepaskan tengkuk mereka kePutrajaya. Rakyat pasti bertepuk tangan jika diistiharkan satu ‘polisi balik kepangkal jalan ’. Fikirlah sendiri!.

1 comment:

Anonymous said...

Tp biasanya ade peminjam yg memang sengaja x nak bayar blek wlupun dh kerja. Reti pinjam reti byr. Kesian tgk mahasiswa yg baru nk blaja tp x de duit sbb PTPTN x bley rolling duit 2 semula.

Peminjam kalo bayar pun duitnya digunakan utk bantu bakal mahasiswa yg kt bawah jgk. Membayar hutang tu adalah wajib, beri pinjam itu harus.

Kesimpulannya, kalo dh keje 2 bayar la. kalo x byr bru blacklist. Yg miskin & menganggur diberi tempoh masa. Tp jgn la blacklist dorg.