SEKULARISME


Satu ketika dahulu PAS berbuih mulut menuduh UMNO sekular. Agama lain-politik lain. Dunia lain-agama lain . Dihujungnya, bila terlalu taksub dengan takbir!.. UMNO kafir....Takbir…UMNO kafir !. Pendek kata UMNO masak kena kafir pada zaman itu.

Lanjutan dari itu berlaku peristiwa Memali, Lubuk Merbau diantaranya yang membawa kepada pertumpahan darah sesama melayu islam. Sekarang suara itu sudah jarang terdengar. Jika ada pun sayup bunyi didalam tekak.  Kedalam, parau, kelu sedikit  dan kurang jelas. Sebab langit sudah menimpa kepala.

Terbalik kuang!.. PAS mengatakan UMNO itu kafir dan terkeluar dari agama Islam kerana dunia suku - agama suku atau sekularisme. Mereka menjadikan kafir (MCA/MIC dan Bumiputera bukan Islam diSabah Serawak) sebagai rakan kongsi politik. Haram kaum kafir dijadikan pemimpin. Kemudian mereka membaca nas-nas al Quraan  mengaitkan hal tersebut.

Lanjutan dari itu, berlakulah sembahyang dua imam dimasjid samada Fardhu Jumaat atau jemaah harian. Seterusnya, anak orang PAS dengan anak orang UMNO haram berkahwin, sembelihan orang UMNO haram dimakan dan berbagai-bagai lagi sehingga terbentuklah secara rasmi 'amanat Hadi'. Tetapi sekarang Dato' Haji Hadi sudah berubah. Kerana waktu itu, beliau masih muda dan berdarah panas. Yang hairan darah sejuk pula jadi panas ! macam mana itu?.

Sedih melihat kejahilan melayu pada ketika itu sebagaimana kesedihan kita terhadap pencemaran institusi masjid sekarang setelah mereka liberal 360 peratus. Barangkali orang kristian sendiri tidak sehebat mereka berani kesurau, masjid, gereja, tok Kong, Kuil untuk mendakyah politik.


Sekarang kita belek semula  apa yang dikatakan sekularisme itu supaya kita ada garis panduan mengenal kemanusian masakini. Bila kita jarang mendengarnya, maka perkataan ini nanti agak sukar difahami apabila sekali sekala ada orang menyebutnya. Betul tidak?.

Satu pekej dengan liberalisma juga bahawa sekularisme adalah satu gerakan pembebasan diBarat untuk menentang ketidak adilan yang dilakukan oleh Institusi gereja Katolik  Rom di Eropah pada zaman renaisans abad ke 14M – 17M .  Gerakan pembaharuan itu berjaya kerana  ada  master mind nya  disebut ya Bani Israel  iaitu Yahudi dan Zionis.

Gerakan Pembebasan?  Bebas dari apa?  Ok begini , rupanya ajaran dan amalan  gereja Katolik Rom itu banyak tokok tambah dalam acara (ritual) tertentu ibadat. Ia tidak mengikut ajaran yang terkadung dalam Bible itu sendiri.  Jadi, dalam  gereja Katolik Rom itu banyak bidaahnya. Itu sebab mereka menentang.

Terdapat dua takrifan sekularisma yang perlu diteliti disini:

(i)    Sekularisme adalah fahaman falsafah yang memisahkan urusan- urusan keduniaan   dari urusan   agama. Ia meninggalkan peranan (agama kristian) dan tuhan dari segi urusan kehidupan manusia.

(ii) Sekularisme juga memisahkan secara mutlak antara ilmu pengetahuan  dari  pengaruh  dan tuntutan institusi gereja Katolik Rom.

Disini dapat kita fahami bahawa hal-hal hidup didunia tidak dicampur adukan dengan  urusan agama atau ibadat. Ringkasnya, Dunia suku – akhirat suku.  Contohnya, dalam Islam urusan menuntut dan mencari ilmu adalah satu ibadah umum (kifayah) tetapi bagi  fahaman sekular, mencari ilmu itu tiada kena mengena dengan ibadat atau ketuhanan kerana ia adalah urusan untuk dunia.

Gerakan Pembebasan itu sangat berjaya. Maka Liberalisasi sebagai induk terpecah kepada cabang politik, ekonomi dan agama  serta sosial dengan fahaman-fahaman tertentu iaitu politik,  meluasnya fahaman demokrasi,  ekonomi, pula sistem kapitalis dan agama pula adalah sekularisme. Manakala sosial meluasnya  fahaman humanisme.

Setelah perjuangan menentang gereja Katolik Rom, fahaman sekular sangat berpengaruh dan berkembang . Dari fahaman sekular  terbitlah  aneka fikiran yang membawa kepada kesesatan. Empat darinya adalah fahaman modenisme, Emferisme, Humanisme dan relatifisme.

No comments: