GANAS – WAKIL PERAK PALAM ANWAR ATAS DARAT DIKONGRES PKR.



ilustrasi kena sumpah jadi batu


KONGRES PKR – Wakil Perak,  Zulkifli Ibrahim dengan lantang dan berani mengelar DS Anwar dan top leadership PKR semasa membahaskan ucapan dasar presiden parti.
"Ketua Umum  ( DS Anwar) dan kerajaan negeri kita bercakap pasal reformasi, tapi pada hakikatnya parti sendiri gagal untuk direformasikan". Tambahnya lagi " pemilihan parti 2010 termaktub sebagai usaha baik yang gagal, purata keluar mengundi kurang 10 peratus dan menunjukan ahli tidak komited dalam menentukan pemimpin".
Perjuangan parti itu untuk menawan Putrajaya  kini semakin lesu  telah diperakukan oleh PKR Perak.

CATATAN PINGGIR
Ucapan yang tidak segan silu itu dilontarkan dihadapan  DS Anwar, DS Wan Azizah, Azmin Ali dan seluruh Pimpinan pusat serta semua perwakilan kongres oleh wakil Perak.
Ucapan keras itu adalah manifestasi dari gelagat kepimpinan pusat yang tidak langsung mendengar pandang ahli-ahli diakar umbi bahawa perubahan, ketelusan dan keadilan hendaklah dilaksanakan tetapi keadaan tetap sama, lebih rigid lagi.
Jika ahli-ahli dan wakil-wakil negeri melahirkan ucapan 'clorox' itu mengatakan mereka sudah lesu dan tidak  bersemangat lagi untuk mencapai sasaran Putrajaya ternyatalah PKR akan gulung selepas ini.
Ahli-ahli PKR sedang berkemas untuk menunggu parti baru Datuk Zaid Ibrahim Januari 2011.  Ucapan itu seakan –akan ucapan selamat tinggal PKR !. Sebilangan besar ahli sudah rasmi menyertai parti lain termasuk UMNO. 
Orang-orang India sudah berkira-kira kembali kebawah payung MIC. Tunggu DS Samy Velu  hantar surat pengunduran dirinya sah dibaca oleh Setia usaha Agung MIC, kerana mereka keluar dahulu atas dasar tidak berkenan kepada DS S. Samy Velu.
Semua peralihan, pergerakan meninggalkan PKR berlaku sekitar lepas 30 hari lewat Disember tahun 2010. Pada ketika itu PKR hanya tinggal tangkai sahaja, ibarat padi buah yang masak semua luruh. PKR akan jadi ular lidi. Kah..kah..kah..
Ular lidi?. Ya..ya.. ular lidi.  Mengapa dengan ular lidi ?. Ular lidi itu sejenis ular kecil yang tiada bisa. Kita boleh tangkap ular itu dengan mudah. Kenapa dia tidak berbisa ?.  OOooo ada sejarahnya. Pada satu ketika ular lidi sangat bisa.  Tetapi ia termakan sumpah seorang bomoh ular yang tahu asal usul ular.
Sumpah macam saiful itu kah?  Issh kamu ini, main-main  sajalah itu lagi kuat sumpah  Qur an,  kalau zaman dulu makbulnya tidak menunggu siang jika malam. Terus kepanasan dan menggelepar macam ayam kena sampar.
Macam mana sumpahnya? .  Eh.. kalau saya tahu, banyaklah yang saya akan sumpah  kah..kah..kah.. Baiklah kalau kamu diberi peluang sekali untuk menyumpah orang untuk jadi batu, siapa yang kamu akan sumpah !.  Issh.. saya takutlah sebab sumpah itu kalau kita silap dia boleh terbalik kita yang jadi batu aaahak..hak..hak..
Baguslah jadi batu,  patung batu kamu itu boleh diletak pinggir pintu masuk jalan pekeliling Percint satu Putrajaya , dekat pintu masuk blok pejabat PM .. aaahak..hak..hak..
Bila orang datang kePutrajaya semua orang akan lihat monumen kamu itu dan ingat  "calon PM yang jadi batu".  Kah..kah..kah.. 
Kamu jangan main-main nanti Tuhan sapu muka saya tiba-tiba jadi PM aaaahak.. hak..hak.. pada ketika itu keramat mulut saya. Ya..lah pada akal logic  kita tidak ada lunas jadi PM. Sedangkan yang ada semata tangga sahaja lagi pun silap pijak  terterjun lubang dalam.  Semuanya takdir, kalau bukan hak kita, tidaklah. Kita kejar pun akan timbul mudharat sahaja. Lebih baiklah kita buat apa yang praktikal sesuai dengan bakat kita Allah swt kurniakan.


No comments: