PRESIDEN JANJI UBAH KEPIMPINAN SEGERA


Penggulungan menutup tirai Perhimpunan Agung UMNO ke64, 2010 Presiden Parti menegakan 'keadilan sosial' adalah teras semangat perjuangan bangsa Malaysia.  Keadilan sosial adalah falsafah kepimpinan yang mesti ada semua parti politik dan kaum ditanah air ini.
Presiden parti juga mengingatkan semua pihak agar tidak lagi ada pihak yang bertelagah antara satu dengan lain tentang perlembagaan yang telah terkunci kemas dan ia pasti bahawa sebarang usaha untuk memindanya tidak dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja Melayu. Buat mengabiskan boreh sahaja katanya.
Presiden Parti  juga memberi  prasyarat jika UMNO dan BN ingin terus mempertahankan kuasa dan Putrajaya. Pertama, dasar-dasar yang diterima rakyat. Kedua, Kepimpinan Pusat yang diterima rakyat. Ketiga, Kepimpinan negeri–negeri yang diterima rakyat dan keempat,  calon-calon dalam PRU akan datang diterima rakyat.
PM Najib akan berbincang dengan Timbalan Presiden akan mengubah kepimpinan secara menyeluruh menjelang tahun hadapan. Mereka juga akan pusing keliling negara bertemu dengan rakyat disetiap negeri.
PM Najib akan mengambil penegasan melalui tindakan undang-undang terhadap sebarang hasutan yang melibatkan perlembagaan dengan tegas terutama yang mengaitkan isu perpaduan kaum.
PM Najib juga mempertikaikan terhadap pihak minoriti yang kerajaan melaksanakan dasar meseimbangkan agihan kekayaan negara kepada puak majoriti.  Keseimbangan dan keadilan ini tidak menjejaskan hak pihak minoriti.
Dasar keseimbangan ini baik untuk jangka masa panjang. Negara tidak akan setabil dan terbakar hangus jika kerajaan tidak dapat mengagihkan kekayaan negara secara adil sekarang.
Saya membuat andaian bahawa perubahan kepimpinan yang menyeluruh akan diputuskan sedikit masa lagi bahawa tahun hadapan ada pemilihan parti untuk seluruh kepimpinan UMNO. Kerana tahun hadapan adalah genap tiga tahun pemilihan parti penggal 2008-2011 mengikut perlembagaan UMNO.
Saya mengucapkan selamat pulang kepada semua perwakilan dan pemerhati yang hadir ke PWTC dan semoga perjalanan pulang selamat menemui keluarga. Semoga dengan semangat perhimpunan  terus membara dan tidak ditinggalkan dipintu PWTC.
SELAMAT BERJUANG


5 comments:

chenerong ular said...

Salam dato,dalam tulisan di blog saya,saya ada kata kan ?,seperti perenggan akhir yang presiden kata kan,cuma bezanya,SEMANGAT PERHIMPUNAN DITINGGALKAN DI PINTU PWTC,SEDANGKAN SYAA MENULIS AKAN DI TINGGALKAN DIDEWAN MERDEKA?,BERMAKNANYA KEYAKINAN DSN SEMANGAT ITU JAUH SIKIT PERJALANANNYA SAMPAI KEMUKA PINTU,INI LAH HAKIKATNYA APA YANG TERJADI SABAN TAHUN KEPADA PARA PERWAKILAN DAN PEMIMPIN PEMIMPIN SERTA TOKOH TOKOH UMNO ?.SEBAB APA DATO TERSANGKUT DI PINTU PWTC ?. SEBABNYA TERLANGAR KE CERMIN KACA PINTU,DALAM KEPALA OTAK HANYA TERBAYANG DAN MERANCANG BAGAIMANA AKU NAK PERGI LAGI TAHUN HADAPAN YANG BOLEH MEMBERATKAN POKET KIRI KANAN?,PARA PEMIMPIN DAN TOKOH PULAK DUDUK BERKIRA DIMANA NAK GAGAU DUIT NAK BERTANDING TAHUN DEPAN JUGA?,BEGITU LAH SETERUSNYA JIKA TIDAK ? TAK KAN SAMPAI 50 ATAU 60 TAHUN BARU NAK SEDAR?,MUNGKIN TUKAR BAJU JER KOT,TUKAR PEMIMPIN PAYAH WEH.

Helang Buana said...

Ada peluang lagi lah Dato.

Azizan Yaakob said...

SDR. C ULAR,
betul apa yang sdr katakan dalam dewan bertepuk naik atas kerusi menjerit. Sampai kebahagian fana pilah.

C gu Pian,
Saya dah dikuala hampir kelaut dah. Hanya sekarang membantu sahaja mana termampu. Sdr lah yang masih potensi dan ada peluang jika kena gayanya. Jadilah yang terbaik.

Anonymous said...

LATOK,

LU PUNYIE CAKAP ALAK BOTOI. SIKALANG DI SEMENANJONG ITU UMNO MANYAK KUAT LO..APE ALA NGADOH. PARLIMEN ALE 79 KELUSI UMNO PUNYIE. DIA PUNYA LAKAN ADE ANAM MAH. JALI ITU UMNO ADE KUAT MAH. KALOI ITU LALAM PRU 13, LIA PILIH ITU CALUN TATAK MAHU ITU OLANG TATAK CEREDIK, KULANG CEREDIK DAN MANYAK ITU CAKAP NAGU...NGAU, TALAK BETOI CAKAP. TENTU ITU UMNO MINANG BUSAR LO...

TENGOK ITU PR- PKR LIA PUNYA CALON MANYAK CELEDIK , SEKOLAH ADA TINGGI LOH ALE DIGRIE, MACAM-MACAM, ADA IR, AR, SR, PLOFESIONEL SEME ADE, AKTIVIS DAN PEMIMPIN PELAJER LAGI LO..

TATAK CAYE LU MACA ITU ARTIKEL DI TULIS OLEH DR.THOCK KER PONG, PENSYARAH FAKULTI SASTERA, UM DALAM MAJALAH PEMIKIR,MS52-76, TERBITAN BULAN JULAI - SEPTEMBER 2010.OLANG GULAYU ADE SATU HATI DAN TENAGE , UMNO MANYAK KUAT LO... BILA KUAT LIA PUNYA SEDALA MANYAK HOLOMAT, TATAK ITU TIKAN--TIKAN MAH.

HELLO.. OLANG GULAYU... LALAM SEMBAHYANG JUMAAH BOLEH SATU PUNYA TATAK KIRA LU KAYA KE, MUSAK LU PUNYE PANGKAT LU BARIS MANYAK LAPAT LAGI LURUS, IKUT ITU IMAM, HABIK FATIHAH, SEMUA SATU KALI AMIN. IMAM DUA, SEMUA OLANG ANGKAT TANGAN PARAS DAGU LAGI KATA AMIN, KENAPE LALAM HARI -HARI KELEJA DAN HILUP TAK BOLEH SATU MA..... ATAS UBAH BAWAH SEMUA UBAH. ITU BARU BETOI MAA......


ANAK KETURUNAN ASAL YUNAN MARI ALAM GULAYU.

LESUNGINDIK said...

Salam SM,

Hendak nya apa di minta itu, itu lah di realisasikan oleh semua peringkat UMNO. 4 perkara yang di nyatakan presiden itu di fahami dan menjadi amalan oleh pemimmpin dan ahli umno. jangan ada benci tapi sayang oleh pengundi terutama orang melayu.

Contoh nya, kemerosotan dan kejatuhan dinasti Yuan ( di asaskan Kublai khan- cucu Genghis Khan) kerana menteri nya bercakaran, rasuah dan zalim. Dikalangan istana pula berebut kuasa dan tahta. Betul lah kehancuran sesutau kerajaan dahulu di sebabkan Tahta, Harta dan Wanita. Apa kah kita tidak mengambil iktibar?. Tunggu apa lagi!.Akhbar Suara Pembaruan ada artikel mengenai ini....yang dikatakan berlaku di DPR. SM tentu dah baca kan?

Jumpa lagi