MAAF PELANCUNG LUAR TAKUT KEPULAU PINANG




Suara-suara rakyat Pulau Pinang sangat kecewa sejak kerajaan DAP memerintah negeri itu, industry pelancungan merudum teruk. Sebahagian besar masyarakat negeri itu yang bergantung kepada sektor itu singkat rezki kerana melesetnya jumlah pelancung yang melawat negeri itu.
Kerajaan DAP berdolak dalik melapurkan statistic pelancungan, tiada program dijana, terlalu politicking hingga ekonomi rakyat terjejas teruk.  ( utusan Nov 11, 2010:4)

CATATAN PINGGIR
Memang benar, Pulau Pinang sebelum kerajaan DAP memerintah negeri itu menjadi buah mulut pelancung dalam negara sebagai destinasi pelancungan samada musim cuti, hujung minggu dan agenda pelancung luar negara dsb.
Kedua, Sejak kerajaan DAP mengambil alih Pulau Pinang setiap hari terbaca, terdengar kekacauan, pemberontakan, demonstrasi dan kacau bilau, jeritan-jeritan rakyat yang diinaya menimbulkan 'rasa takut' untuk melawat Pulau Pinang dikalangan pelancung.
Ketiga, Rasa takut, phobia, bimbang dalam masa mengadakan lawatan untuk bersuka-suka, beristirehat terjadi kekacauan yang boleh terjerlus, terperangkap kekancah yang tidak diingini dari aspek keselamatan.
Keempat, oleh kerana Pulau Pinang tidak lagi bermain dibibir pelancungan dalam negara ia berjangkit kepada pelancungan luar negara.
Kelima,  Egensi pelancungan tidak ada 'mood' untuk mempromosikan Pulau Pinang sebagai destinasi yang sesuai untuk pelancung dalam dan  luar negara.
Keenam, Kerajaan Persekutuan, kementerian-kementerian, Jabatan-jabatan serta agensi popular tidak lagi memilih Pulau Pinang sebagai tempat mesyuarat, seminar, pertemuan dan sebagainya.
Ketujuh,  Rombongan yang ditaja oleh badan politik, NGO, kumpulan dan lain-lain mengelak untuk menyebut Pulau Pinang atas alasan tidak selamat dan tidak selesa.
Kelapan,  promosi diluar negara pun boleh dikatakan semakin mundur dan  badan penggalakan pelancungan tidak mengetengahkan lagi Pulau Pinang dalam senarai mereka.
Dengan itu, masyarakat Pulau Pinang yang sebilangan besar terlibat dalam sektor perkhidmatan pelancungan sama permakanan, pengangkutan, perhotelan, produk serta lain-lain terjejas teruk kerana Pulau Pinang dianggap destinasi yang tidak aman lagi untuk berkunjung.
Lagi lama lagi malap. Oleh itu emosi perkauman sempit tidak selalu menguntungkan.

3 comments:

mohd Naser said...

Mohd Naser said...
Baru 2 minggu lepas aku bawa family konon nak bersantai dalam seminggu kat penand. Tapi rasa tak selesa sebab suasana tak macam nak bersantai je... Siang Panas, sibuk, jalan Jam penuh dengan gerai babi haram tepi jalan... Orang dia pula macam samseng je parking kereta dari 2 lane jadi 1 je. Nak shoping belah malam pula, lagi teruk jam dia. Nak jalan ikut gerai, tak selesa sebab banyak gerai tepi jalan jual babi dan itik gantung... Dok 2 hari je, Anak2 kata tobat tak nak pi dah... So kami turun pi Perak. Enjoy lagi kat sini...

So, kepada kawan2 kalau nak bercuti ala cuti2 Malaysia, tak payah la angan2 nak ke penang...

Anonymous said...

Anonymous said...
tq baru plan nak bawa anak-anak pi cuti kat sana .... pulau jerjak ok ka ...

melayurayadaily said...

Betul sdr M Naser, dulu saya jika pergi kutara saya pilih Peneng tempat mengginap. Sekarang tak semeriah dulu lagi. Memualkan dan tak selesa.

Sdr Anon

Pulau Jerjak tu tempat orang kena buang daerah saja kah..kah..kah..
Langkawilah bagus ! Kedah/perlis baru pulih banjir. Silap-silap makan nasi kawah kah..kah..kah..