BIZ-BIOBIZ – J.CO DONUTS MODEL USAHAWAN BERFIKIR SECARA HOLISTIK POTENSI MENGUASAI ASIA – MELAYURAYADAILY- Dato’ Azizan Yaakob.
Johny Andrean ( JA ) seorang peminat burung merak (peacock) yang dipercayai oleh sebilangan masyarakat yang mendiami beribu-ribu buah pulau di Indonesia sebagai pembawa kemujuran (luckies bird). Lebih taksub lagi burung itu dipercayai pembawa nasib yang baik dalam kehidupan.
Pada asalnya JA adalah seorang pengusaha 200 cabang salon diseluruh Indonesia dan Singapura. Bermula di Kelapa Gading Mall , Jakarta mach 2003, J.Co ditubuh secara rasmi pada 26 Julai 2005 memilih ‘Merak ‘ sebagai lambang visi koperatnya.
JA adalah penggemar donut. Dari salon terfikir untuk mengembangkan perniagaan bidang permakanan langsung membeli sebuah francais ‘Bread Talk’ di Singapura sebagai batu pijaknya.
Berpangkal dari Bread Talk timbul ilham JA untuk menjadikan donut makanan gaya hidup baru masyarakat Nusantara. Lantas J.Co mendefinisikan semula perniagaan donut. Berdasarkan surveynya di Indonesia, Singapura dan Eropah satu penemuan baru oleh J.Co bahawa rata-rata pemasar donut tidak dipekejkan dengan minuman yang enak.
J.Co mendekati falsafah pengurusan pemasaran menerusi konsep pengeluaran, konsep produk, konsep jualan, konsep pasaran dan konsep pemasaran kemasyarakatan kerana berdasarkan kajian rentasnya pemasar donut yang sedia ada bersifat ‘marketing myopia’ atau pandangan sempit dalam perniagaan. Contohnya, penjual donut tidak menimbang faktor-faktor lain boleh menghambat citra sosial. Lantaran itu J.Co memperkenalkan ‘donut lestari disarikan dengan minuman yang enak’. Berasaskan pemikiran itu, J.Co mengenalpasti keperluan dan citra pelanggan lebih cekap dan berkesan dibandingkan dengan pesaing.
Konsep pemasaran kemasyarakatan pula J.Co menjual idea bertapa pentinghnya hubungan jangka panjang J.Co dengan pelanggan. Penyakit Diabetes dan dan darah tinggi semakin meningkat. J.Co memperkenalkan donut kurang manis ( gula ). Rupanya konsep ini memenuhi citra masyarakat zaman celik kesihatan.
Donut bukan ciptaan baru sebaliknya inovasi nilai, bermakna mengubahsuai, mendefinisi semula skop perniagaan, pasaran produk dan servis bagi barangan yang sudah melambak dipasaran. Dengan kreativiti dan dayafikir menambah nilai dari produk lama kepada gaya baru seolah-olah satu ciptaan produk baru, itu dikatakan sebagai inovasi nilai.
W.C.Kim & Renee(2006) Strategi Laut Biru, mengatakan inovasi nilai itu “ hal yang secara konsisten membedakan pemenang dari pencundang dalam mencipta samudra biru. Samudra biru adalah pendekatan mereka atas strategi….. Inovasi nilai merupakan batu pijak dari samudra biru. Kami menyebut inovasi nilai kerana alih-alih berfokus pada memenangi kompetisi…... dengan demikian anda sekaligus membuka ruang pasar baru tanpa pesaing”.
J.Co mengadakan perubahan menarik seperti sistem dapur yang telus , pilihan dekorasi, internal design warna oren, adaptasi budaya zaman imformasi dengan kemudahan internet dan tempat duduk alaf baru. Donut digenapkan dengan blended coffee roasted langsung dari Itali dan Costa Rica diadun dengan local coffee. Coklat terbaik dari Belgium manakala susu dari Selanda Baru. Pilihan lain Thai tea, kapucino, kopi coklat dan mochabella.
Donut pula memancing citra serta ingin tahu pelanggan dengan lebih 19 varian rasa, warna-warni, berbagai bentuk dan susunan berantai yang menghairahkan untuk mencuba semua kalau muat sekali gus. Al Cappon, Cheesme up, Glaze juara popular. Nama-nama donut kurang sambutan tergusur kepinggir setiap bulan.
Menyerap falsafah Kotler, J.Co memilih konsep pasaran bersasar disamping pekej ‘donut sedap - minuman enak’. Pilihan tempat ekslusif dimedan arus perdana kota kosmopolitan khusunya digedung-gedung di 30 kotaraya di Indonesia, beberapa lokasi ternama di Singapura dan di Kuala Lumpur gedung elit KLCC, Pavalion dan Mid Valley. Kumpulan sasarnya adalah masyarakat ada kelas dalam stratifikasi sosial. Manakala Dunkin Donuts pula melepak di R& R lebuh raya, terminal bas, premis perniagaan biasa. J. Co memonopoli pasaran elit berkembang tanpa pesaing.
Mengimbas kembali tentang inovasi J.Co dapatlah kita memahami bahawa inovasi bukanlah mencipta produk baru. Sebaliknya mengubahsuai barangan sedia ada. Nah, jika begitu, banyaklah kesilapan kita mentafsir inovasi itu sebagai penciptaan baru semata-mata. Dalam konteks globalisasi kini adalah kurang tepat kita menumpukan pada ciptaan baru dalam keadaan ‘semua sudah ada’ melainkan kita mengubah ‘apa yang ada’. Namun demikian,strategi inovasi terhadap sumber kekayaan bahan-bahan yang ada dalam negara seperti minyak sawit,getah, kayu kayan serta sumber mineral diteruskan.
Negara-negara maju melebelkan China, Taiwan, Thailand dan Malaysia sebagai negara penciplak utama dunia. Kecekapan Taiwan meniru, dalam tempoh satu jam sahaja barang berjenama di Itali berada dipasaran sudah diciplak. Contohnya barangan jenama Christian dior, testoni dll. Sebiji sama. Kecekapan China, terutama dalam menciplak segera alat-alat telekomunikasi dan computer seperti nama Nokia, accer, terbaru Iphone dll. Kecekapan Thailand meniru jenama pakaian seperti Christian dior tetapi ditukar nama Christian Bior, adidas ditukar addidas dll.
Kecekapan Malaysia tidak meniru sebaliknya pengimpot barang tiruan dan memasarkannya secara meluas malah mengekspot semula kenagara mundur. Mangsa makan mangsa. Inovasi juga, tapi kelas kedua. Cetak rompak empat negara ini menghilangkan semangat negara-negara maju berkarya dan usaha inovasi mereka. Apa tidaknya, kos penyelidikan adalah tinggi dan memakan masa bertahun. Apabila siap untuk memasuki pasaran, peniru sudah berlegar. Mereka lebih pantas dari peragut dibandaraya kuala Lumpur.
J.Co Donut adalah contoh terdekat bertapa hebatnya inovasi. Burung merak bukanlah membawa J.Co berjaya tetapi usaha dan fikirannya.Tempuh lima tahun pertumbuhan perniagaan mendewasakan Johny Andrean. Sebagai usahawan beliau tidak memilih teknologi tinggi untuk mencipta kejayaan . JA adalah ikon kepada usahawan yang berjiwa besar melalui konsep ‘inovasi nilai’ sama-samalah kita teladani dan fikirkan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment