NIK AZIZ DAN DS ANWAR DISUSUR KELUAR



KISAH TOK GURU NIK AZIZ - DIGALAS
Sebaik saja dia sampai ke rumah Ayah Omar, Nik Aziz bersama 20 pengikut termasuk Nik Amar naik untuk masuk ke rumah.

Rupanya Mohd Nor Deris menunggu dalam rumah. Semalam N.Aziz bersalam-salaman dengan mereka dalam rumah, sampai giliran untuk Mohd Nor Deris.

Mohd Nor enggan bersalaman. Katanya pada N.Ajis, "Tokse sale. Mu kena tobat dulu.

"Mu banyak buak benda tak beto. Hak kuca sana kuca sini. Nyanyuk …"

N.Ajis menjawab balik, "Kita tengok sapa mati dulu, mu dulu aku ko? Kita jumpa kat akhirat.

Dengan angkuh, Nik Aziz turut berkata, "Sapa masuk syurga? Mu masuk dulu atau aku mampuh dulu? Kita jumpa di akhirat."     petikan Hpk
                  ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
KISAH DS ANWAAR – DIBATU SAPI
Dalam pada itu, beberapa hari yang lepas semasa lawatan Anwar ke Batu Sapi, dia sudah singgah masjid Kg Bokara dan bersembahyang disana, selesai je sembahyang ada satu hamba Allah datang kepada Anwar dan bersalam, lepas bersalaman, hamba Allah ini bertanya kepada Anwar "EH KAU PUNYA KES LIWAT TU DAH SELESAI KE?"

Korang nak tahu apa reaksi Anwar? Kata Anwar 'KAU BODOH! KAU GILA" sambil marah-marah Anwar pun berlalu dari situ, muka dia merah padam. Selama ni dia tak sangka yang ada hamba Allah akan bertanya soalan sedemikian -    petikan Hpk

CATATAN SENJA
Seorang pemimpin, biar pun pemimpin kerdil tidak ada orang yang sampai keperingkat bertanya perkara yang sensitif mengenai peribadi pemimpin tersebut dikhalayak ramai.
Begitu juga seseorang pemimpin jika menghulur tangan untuk bersalaman tidak ada pihak yang menolak cara terang-terangan.
Jika ada berlaku sedemikian itu petanda bahawa pemimpin itu sudah berada disusur keluar. Itulah petunjuk tuhan yang sangat jelas.
Terimalah hakikat bahawa hidup kita ada gelombang naik dan turun. Sampai masa kita turun ia tidak dapat ditahan. Jika naik tidak dapat ditahan turun pun begitu juga. Bila dan caramana kita tidak ketahui. Tapi dekat.
CERITA LANJUT BACA SINI    SUMBER HOUSE pk

No comments: