PKR SEBUAH PARTI SOSIALIS ?






Bekas Pengasas Exco Pemuda Pusat PKR dan Bekas Ketua Pemuda PKR Terengganu, Fakhrul Azman Abu Bakar kata PKR bersifat SOSIALIS kerana asas perjuangan yang dilaungkan oleh PKR iaitu adil, saksama dan sama rata hanya omongan kosong.
"Sebab itu mereka bergabung dengan Parti Sosialis Malaysia ( PSM). Orang sosialis tidak akan meninggalkan prinsip perjuangan mereka yang bertentangan dengan Perlembgaan negara. Mereka menang dalam PRU 12 dahulu kerana persepsi dan fitnah" ( UMal Nov22,2010:4).

CATATAN PINGGIR
Antara sosialisme dan Komunisme tidak ada perbezaan pokok.  Satu pokok dari guru kedua fahaman itu adalah Karl Marx (1818- 1883). Tujuan utama penganjur sosialime adalah untuk menegakan Kerajaan diktator oleh sosialis ( sosialis adalah orang yang berfaham sosialisme).
Dalam 'Communist Manifesto'  Marx menyatakan bahawa revolusi proletariat mengasaskan pemerintahan diktator pekerja-pekerja sosialis. Untuk  KEJAYAAN ini tiga perkara diperlukan :
1.     Menghapuskan semua hakmilik persendirian
2.     Menghapuskan unit keluarga.
3.     Menghapuskan segala agama.
Mengikut fahaman sosialisme (Marx- manusia adalah sejenis haiwan) tiada keistimewaan baginya. Manusia tidak ada roh melainkan jasad. Tidak ada pencipta  alam. Penciptanya adalah kuasa tabii iaitu evolusi yang memakan jutaan tahun dan tuhan menjelma dalam semua benda.
Cuba kita lihat sesuatu yang mirip disesuaikan dengan keadaan untuk kita renungkan:
1.     Perkataan Allah Tuhan umat Islam dibenarkan dipakai oleh agama-agama lain.
2.     Ahli-ahli dalam satu parti politik seakan-akan tidak dibenarkan akrab antara satu sama lain dan amalan pecah-pecah dan perintah.
3.     Tidak menghargai potensi manusia lain
4.     Tidak boleh nampak kaliber, popular dari diktator nescaya akan dibelasah ( ada kaitan atau tidak dengan amaran Senator Ezam kepada TS Khalid MB Selangor ?).
5.     Suara-suara yang bercanggah dengan ideology cepat-cepat dimatikan
6.     Tidak ada konsep liberal dan serdahana dalam organisasi. Hanya penguasa sahaja berhak menentukan corak pemikiran.
7.     Kepimpinan hanya ditunjuk oleh diktator. Proses demokrasi itu hanya formality dari sistem negara.  Jika negara ini dibawah penguasa lebih cenderung kepada ala junta tentera di Myammar. Pilihan raya itu hanya kulit, untuk diiktiraf oleh dunia luar.
8.     Milik Melayu di Bahagian Timur laut  Pulau Pinang hanya ada 1.16 persen. Ia cuba dikecilkan lagi menjadi sifar ( lihat dedahan Dr.Azeem Fazwan Ahmad Faruk  Utusan hari ini 22/11/10).
9.     Sila tambah senarai ini dan kaitkan dengan organisasi berkenaan serta tokoh-tokoh penguasanya. Saya percaya saudara-saudari akan bertemu apa yang dikatakan komunisma dan sosialisma itu. Dalam senarai pendek diatas kita pun sudah jelas.
Jika rakyat Malaysia ingin meneruskan kebebasan bersuara, memilih, dan bergerak maka fahaman sosialis mesti ditolak dengan keras sekarang sebelum terlewat.

1 comment:

Lesungindek said...

Salam Saudara SM, setelah meneliti posting saudara, saya keliru sedikit, lantas saya membuat sedikit kajian di Wikipedia,. Disini saya petik apa yang diperkatakan sebagai respon saya.


"Marxist and non-Marxist social theorists agree that socialism developed in reaction to modern industrial capitalism, but disagree on the nature of their relationship. In this context, socialism has been used to refer to a political movement, a political philosophy and a hypothetical form of society these movements aim to achieve. As a result, in a political context socialism has come to refer to the strategy (for achieving a socialist society) or policies promoted by socialist organisations and socialist political parties; all of which have no connection to socialism as a socioeconomic system".

"The major socialist political movements are listed below.

i. Democratic socialism : generally refers to any political movement that seeks to establish an economy based on economic democracy by and for the working class. Leninism

ii. Leninists: advocate the creation of a vanguard party, led by professional revolutionaries, to lead the working class in the conquest of the state.

iii. Libertarian socialists promote a non-hierarchical, non-bureaucratic, stateless society without private property in the means of production.

iv. Anarchism believes that the state cannot be used to establish a socialist economy and proposes a political alternative based on federated descentralized autonomous communities.

v. Traditional Social democrats advocated the creation of socialism through political reforms by operating within the existing political system of capitalism. Syndicalism

vi. Syndicalism, or trade-unionism, is a political movement that operates through industrial trade unions and rejects State socialism.

Kesimpulan nya Demokrasi lah terbaik dan sosialisme menuju kepupusan, setelah berkecai nya USSR, dan keterbukaan china dan Vietnam. Demokrasi adalah suara rakyat.InI lah sesuai untuk kita.