PERCAYA KEPADA MAKLUMAT WIKILEAKS- HAK INDIVIDU




KOMEN PEMBACA 

HAMP DOK CAYA KAH WIKILEAD TU? APA BUKTINYA? KENAPA LA KEPALA OTAK HAMPA BOLEH TERIMA BULAT-BULAT SEMU AKENYATAAN PALSU MACAM TU? KES NYA DALAM SEBUTAN DIMAHKAMAH, JADI BAIRLAH MAHKAMAH MENETUKAN. KAN ADE PROSEDUR DAN ALASAN UNTUK MENANGGUHKANNYA. KALAU PAKATAN BUAT SEMUA SALAH DAN KALAU ORANG LAIN BUAT SEMUA BETUL? MACAM TU KAH DEMOKRASI HAMPA SEMUA? AKU TAK FAHAMLA AWATLAH BLOGGER MACAM NI PUN ADE KAT MALAYSIA?


CATATAN PINGGIR

Ini adalah satu komen yang kepada entri saya yang terbaru "Ranap !!- Julian Assange Wikileaks – terima kasih kepada media Malaysia". Komen tanpa nama ini saya siarkan semula sebagai premis perbincangan. Saya ucapkan terima kasih kepada responder walaupun kurang gentleman sedikit menyorok disebalik tanpa nama.

Kepercayaan dan persepsi adalah hak individu yang orang lain tidak boleh ubah kecuali seseorang itu dapat melihat berbagai sudut sehingga sesuatu keparcayaan itu dapat dihakiskan.

Contohnya, orang melayu percaya DAP adalah sebuah parti perkauman yang paling rasis didunia berdasarkan bukti-bukti tersurat bahawa apabila Pulau Pinang jatuh ketangan DAP orang melayu dan India mula dipinggirkan.

Kes-kes seperti kampung Buah Pala, gerai-gerai jualan makanan melayu dirobohkan serta hak milik tanah melayu sekangkang kera dipulau itu dirampas balik, seorang penduduk India bercucuk tanam ditanah kosong kerajaan untuk menampung hidup miskin dimusnahkan petang menyambut Deepavali, duit judi menjadi sedekah dan banyak lagi. Itu membuktikan bahawa DAP itu sah rasis.

Tidak ada siapa yang boleh membersihkan tanggapan itu, hatta ditembak mati. Orang-orang yang tidak percaya itu juga hak mereka kerana mereka sengaja membutakan fakta itu demi kepentingan kumpulan mereka atau politik mereka.

Begitu juga, kepercayaan terhadap sumber Wikileaks, keyakinan tumbuh bahawa ada link tradisi antara DAP Malaysia dengan PAP Singapura. Dasar sosialis DAP diambil bulat-bulat dari PAP Singapura. LKY adalah mentor tertua kepada DAP. Hanya orang yang tolol sahaja tidak menilai hubungan itu.

Wikileaks mendapat maklumat itu dari mana?. Tentu dari pulau singa itu. Pulau singa dari mana?. Dari mana cuba bagi tahu?. Tentu dari Malaysia. Siapa dari Malaysia? Tentu dari parti rasis itu. Parti rasis itu dari siapa?. Pasti orang yang rapat  dengan 'tokoh' yang dibicara itu. Ya..lah siapa?. Tentu peguamnya yang mengendali kes itu. Siapa?.  Kapal. Mengapa kapal?. Kapal yang menyimpan segala data serta maklumat kes. Kapal siapa?.  Kapal dari parti rasis itu.

Mengapa kapal buat begitu?. Untuk kepentingan parti rasis mereka. Bagaimana?. Ia berguna jika Pakatan memerintah nanti. Mereka mahu seorang tokoh melayu menjadi boneka kepada mereka seperti apa yang berlaku diPerak dahulu.

Saya tidak membicarakan kes itu dalam perjalanan mahkamah. Tetapi saya hanya menyatakan kepercayaan sebahagian besar rakyat Malaysia terhadap sumber berita Wikileaks. Tidak semua maklumat dipercayai kerana ia tidak ada kaitan dengan rakyat Malaysia. Bagaimana mahu mempercayai satu maklumat yang ada kaitannya dengan kerajaan Amerika?.

Sebagai blogger, saya berhak menyatakan pendirian dan kepercayaan saya. Sesiapa yang tidak percaya mereka juga ada hak. Perbezaan pandangan dan pilihan inilah dihormati sebagai sebuah negara demokrasi.


2 comments:

Anonymous said...

yezzaaa...setuju 101%!!..samalah jugak bila ada yg percaya dan ada yang tidak mau percaya walau pun bukti2 sah DNA Al-Jub dijumpai dlm jub Saiful....yg xmau percaya sampai sanggup kata air mani bole diperah dan dimasukkan dalam jub Saiful!! Padahal semua org tau mcm mana air mani bole terpancut melainkan bila seseorang itu naik syeikh atau berahi tehehehe...see...so pada pengomen yg mengomen spt diatas tuh kenalah belajar menghormati hak2 bersuara dan pendapat orang lain dan jgn syok sendiri aje...

I love this posting of yours...setuju sesangat..

Anonymous said...

kepada penyokong pas, kamu wajib menentang ketua2 kamu yang gilakan kuasa.
kamu wajib meninggalkan mereka.
kamu wajib tidak percayakan n.ajis yg dah nyanyuk.
kamu wajib tinggalkan ajaran-ajaran sesat mereka.
mereka inilah pembawa ajaran bidaah. nerakalah kamu semua..