PKR SENDIRIAN BERHAD




DS Anwar Ibrahim tidak akan tunduk pada desakan Datuk Zaid Ibrahim supaya keluar parti. Dia menganggap itu hanyalah pandangan peribadi. Dia hanya akan timbang jika datangnya dari kepimpinan tertinggi parti.
Azmin Ali, memberi tahu publik sokongan padu terhadapnya diasaskan demokrasi.  ( utusan online: Pol )

CATATAN PINGGIR
DS Anwar tidak akan tunduk pada suara atau desakan dari mana sekali pun supaya keluar PKR. Datuk Zaid memang tidak layak mendesak. Dia tidak mengkaji sejarah wujudnya PKR untuk apa.
Jika dalam undang-undang syarikat terhad, individu yang  menguasai saham 51 peratus keatas adalah majoriti yang membuat kata putus. Dalam hal ini saya contohkan  nama  dengan panggilan  PKR  Sdn Bhd untuk terang disuluh.
Dalam PKRSB pemegang saham terbesar adalah Azmein Ali, DS W Azizah dan Nurull Izzah. DS Anwaar adalah pemegang saham dipanggil 'golden share' memadai dengan satu ringgit tetapi kata putus adalah darinya. Dia berkuasa mengatakan" ya" atau "tidak". 
Selain dari mereka adalah pemegang saham biasa ( ordinarry share) sebagai pemegang saham yang kecil-kecil. Walaupun bergabung tetapi tidak akan jadi majoriti.  
Selagi DS Anwaar hidup ( mampu ), mana-mana tangan panjang seperti  Zaid Ibrahim dan Mustafa Kamil Ayub kena tahu meletakan diri. Tempat tertinggi untuk mereka hanya Naib Presiden buat masa ini.  Jika keatas dari itu boleh, tetapi makan buah tangan kah..kah..kah..
Sekarang dua orang tersebut telah sasau kena buah tangan sulung DS Anwar ahak.. ahak..ahak.. Beberapa orang ahli parlimen PKR yang keluar dan parti bebas sekarang kena buah kaki  huh..huh..huh.
Bagi DS Anwaar PKR adalah periuk emasnya . Baginya, siapa yang boleh ikut dengan cara dia  silakan. Tidak sesuai cabut.  DS Anwaar ia tidak memerlukan parti yang besar jumlah keahliannya.
Kekuatan PKR bukan bergantung kepada terkembangnya parti itu. Tetapi ia hanyalah satu kaedah untuk membolehkan duduk dalam gabungan dengan DAP dan PAS. Gabungan Pakatan Rakyat  itu yang perlu dikukuhkan dan sangat penting .  Kalau dia tidak ada macam mana?.  No komen..
Habis bagaimana akhirnya Datuk Zaid dan Mustaffa Kamil ?  Emmm .. jawabnya mati katak.  kah..kah..kah..
Lantas sebelum mati hendak buat macam mana?  Tonggeng  sajalah kah..kah..kah..  maksudnya berfikir setelah frust menonggeng  hahaha.

2 comments:

tanpatiub said...

Masalah yang menjadi halangan kepada Anwariba adalah puak ikan bilis yang kecamuk. Saham kecil tapi lagak lebih. Termasuklah Zaid dan mustafa kamil ayub keparat itu.

Lesungindek said...

Salam Sudara Azizan,,

Suatu analoji yang jitu dan tepat. Itu lah gambaran kerealitas nya. Aku suka dan terkekek - kekek dengang penangan " Buah Tangan " dan " Buah Kaki" . Apa kah ini akan menjadi "Buah mulut"?. Syabas Sudara Azizan. Apa kah kita kena berhati - hati dengan " Buah tangan"?

Wassallam.