.CANTIK GILA




Ketua Menteri Serawak agak lama menyendiri. Dia mengakhiri zaman bujang kedua mengahwini gadis Lubnan 28 tahun dalam majlis tertutup dikediaman rasmi Ketua Menteri yang dihadiri kira-kira 200 tetamu terpilih. Akad nikah disempurnakan oleh Mufti Serawak al Fadhil Kipli Yassin. Majlis persandingan diadakan agak serdahana. ( Malaysia-Instinct.com )


SEMBANG MALAM

Tan Sri Taib Mahmud adalah anak serawak yang mempunyai selera berbeza. Jika dahulu dia selera kepada orang Inggeris (Australia),  kali ini orang sekitar Arab pula. Sekali lagi besuk kita tidak tahu. Kita doakan dia bahagia cukup.

Usianya pula, kalau tali gitar bunyinya berdenting nyaring. 28 tahun. Kah..kah..kah.. Kita hanya mampu mendoakan kebahagian sampai keakhir hayat. Kita juga berharap agar Tan Sri 'makanan sekenyang-kenyangnya' sampai habis masakan lubnan. Rasanya masakan lubnan tidak jauh bezanya dengan masakan barat.

Oic.. tidak pernah makanan lubnan macam mana?.  Biasalah. Yang penting cara masak. Ya..lah hendak tahu juga.  Hai.. masak pun samalah macam kita. Kalau daging itu mula-mula siang dulu. Potong sana, potong sini.  Hiris apa yang perlu. Lepas itu gorenglah. Betul-betul masak makan , apa lagi.

Ada kata setengah masak itu bagaimana?. Itu kalau hendak cepat. Siang lebih kurang dan goreng lebih kurang, makanlah. Orang kata kalau orang Arab atau Orang barat mereka suka makanan goreng lama-lama, betul kah?. Ya..Ya.. goreng lama mereka suka.  Kalau dalam 'koch keretapi' tidak boleh goreng lama terbalik kuali  aaahak..hak..kah..

Perkahwinan Tan Sri Taib itu saya percaya ia akan memberi semangat baru kepada Tan Sri Taib untuk memenangkan Serawak dalam pilihan raya negeri itu nanti. Semangat jantannya datang semula. Kalau dia bawa berjalan pun isterinya yang baru itu masa kempen semua rakyat Serawak akan gembira melihatnya. Mungkin majoriti calon yang bertanding akan lebih kali ini.

Atau mungkin kalah satu negeri sebab Tan Sri payah keluar rumah kerana Isteri baru sentiasa duduk baring diatas riba. kah..kah..kah..

Firasat mengatakan menang besar !!!.


3 comments:

Anonymous said...

Kalau melayu masak daging lagi lama...

Rendang rembau, kalau kacau sekejap, tak sampai kering... tak sedap..

Rendant Tok Perak, kena cari daging kerbau... baru sedap..

Hah, serunding daging Kelantan... kena sampai koyak2 daging.. kacau sampai kering..

hmmmmm kalau steak, ada suka rare, medium rare.. well done... tapi sekadar 10minit dah cukup..

Masakan cina pulak... hah.. stir fried pun enak... kejap ajer..

Tapi kat Sarawak, mungkin daging orang suka salai... atas bara api.. lama2 sampai kering..

Resepi daging..



hai...

Benua Arus said...

salam,

Yang paling digemari orang serawak adalah 'ikan terubuk masing'.

Lintau Perak said...

Salam,
Teruskan perjuangan.
Mohon dipaut ke blog tuan.
TQ